Diamante Plastic Laser 800x450
Distribuie articolul:

Gunoiul unora, comoara altora. Diamantele făcute din plastic, noua invenție a cercetătorilor: la ce ajută

S-a demonstrat, de curând, că o simplă „explozie” cu laser poate produce diamante miniaturale din plasticul obișnuit, cel pe care îl vedem aruncat peste tot.

Când este comprimat de aproximativ un milion de ori presiunea atmosferică a Pământului și încălzit la mii de grade Celsius, tereftalatul de polietilenă sau PET-ul formează nanodiamante, a observat fizicianul Dominik Kraus, alături de colegii săi, pe 2 septembrie, în Science Advances.

În context, s-au adus în discuție două planete, Neptun și Uranus, care au temperaturi, presiuni și combinații de elemente chimice similare cu materialele din acest studiu, sugerându-se că aici poate să plouă cu diamante. În plus, spun cercetătorii, noua tehnică ar putea fi folosită pentru a fabrica nanodiamante care, ulterior, ar putea fi utilizate în dispozitive cuantice.

În noul studiu, cercetătorii au acționat lasere pe mostre de plastic. Fiecare explozie laser a trimis o undă de șoc care trece prin plastic, mărind presiunea și temperatura din interior.

Nanodiamantele din PET ar putea soluționa două probleme, nu una

Studiile anterioare au creat diamante prin comprimarea compușilor de hidrogen și carbon. PET-ul, care este folosit, în mod obișnuit, ca ambalaj pentru alimente și băuturi, conține nu doar hidrogen și carbon, ci și oxigen. Acest lucru îl face să se potrivească mai bine cu compoziția planetelor gigantice de gheață precum Neptun și Uranus. Oxigenul pare să ajute la formarea diamantului, spune Kraus, de la Universitatea din Rostock, Germania. „Oxigenul aspiră hidrogenul”, spune el, lăsând în urmă carbonul care poate forma apoi diamantul.

Noua tehnică ar putea crea nanodiamante care, ulterior, ar fi mai ușor de adaptat pentru anumite utilizări, cum ar fi dispozitivele cuantice realizate folosind diamante cu defecte în care atomii de azot înlocuiesc unii dintre atomii de carbon.

Cât de ușor este, de fapt, să faci asta, nu se știe clar, însă ideea este una extraordinară care, în mod evident, ar putea rezolva două probleme, nu una.

Dacă tehnica se va răspândi, asta ar da o nouă utilitate gunoaielor din plastic de pe planetă.

Sursa playtech.ro